Klik di sini!

Jom Berhoye-hoye!

Friday, November 12, 2010

RENUNGAN HAMBA

Salam, wah ni memang sangat2 lama la tak update kan..huhu.. ok2 ni ha Bakul kasi lirik RENUNGAN HAMBA.. huhuhu

RENUNGAN HAMBA
 

SELALU KU SESALI DOSA
DAN SELALU KU ULANG KEMBALI
DAN KAU MASIH MEMBERI KEBAHAGIAAN
KU BUKAN HAMBA PILIHAN

Allah berfirman,
"Wahai manusia,
Aku heran pada orang yang yakin akan kematian tapi ia hidup bersukaria
Aku heran pada orang yang yakin akan pertanggungjawaban segala amal perbuatan di akhirat tapi ia asik mengumpulkan dan menumpuk harta benda
Aku heran pada orang yang yakin akan kubur tapi ia tertawa terbahak-bahak
Aku heran pada orang yang yakin akan adanya alam akhirat tapi ia mnjalani kehidupan dengan bersantai-santai
Aku heran pada orang yang yakin akan kehancuran dunia tapi ia mengaguminya
Aku heran pada intelektual yang bodoh dalam soal moral
Aku heran pada orang yang bersuci dengan air sementara hatinya masih tetap kotor
Aku heran pada orang yang sibuk mencari cacat dan aib org lain sementara ia tidak sedar sama sekali terhadap cacat yg ada pada dirinya sendri
Aku heran pada orang yang yakin bahawa Allah senantiasa mengawasi segala perilakunya tapi ia berbuat durjana
Aku heran pada orang yang sedar akan kematiannya kemudian akan tinggal dalam kubur seorang diri
Lalu dibintahi pertanggungajawaban seluruh amal perbuatannya tapi ia berharap belas kasih dari orang lain
Sungguh tiada Tuhan kecuali Aku dan Muhammad adalah hamba dan utusanKu

Allah berfirman
Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Aku, tiada sekutu bagiKu, dan Muhammad adalah hamba dan utusanKu
Barangsiapa tidak mahu menerima suratan nasib yang telah Aku putuskan
Tidak bersabar atas segala cubaan yang Aku berikan
Tidak mahu berterima kasih atas segala nikmat yang Aku curahkan
Dan tidak mahu menerima apa adanya atas segala yang Aku berikan
Maka sembahlah Tuhan selain Aku
Barangsiapa yang susah kerna urusan dunia, sama saja ia marah kepadaKu
Barangsiapa mengadukan musibah yang menimpa dirinya pada orang, ia sungguh-sungguh berkeluh kesah padaKu
Barangsiapa tidak bertambah tingkat penghayatan keagamaannya, sungguh ia dalam keadaan selalu berkurang
Barangsiapa yang terus menerus dalam keadaan berkurang, kematian adalah jauh lebih baik baginya

SELALU KU SESALI DOSA
DAN SELALU KU ULANG KEMBALI
DAN KAU MASIH MEMBERI KEBAHAGIAAN
KU BUKAN HAMBA PILIHAN

Allah berfirman
Wahai manusia
Terimalah anugerah yang Kuberikan dengan lapang dada, maka engkau tidak akan berharap pada pemberian orang lain
Tinggalkanlah rasa dengki, maka kau akan terhindar dari kegelisahan hidup
Hindari perbuatan haram, maka engkau aman dari kehancuran dalam beragama
Barangsiapa mampu menjaga diri dari membicarakan kejelekan orang lain, maka kecintaanKu akan Ku anugerahkan kepadanya
Barangsiapa mengisolasikan diri dari kerumunan orang, maka ia akan terhindar dari pengaruh jeleknya
Barangsiapa mampu membatasi diri dari berbicara yang tidak ada gunanya, itu menandakan kematangan akalnya
Barangsiapa menerima dengan lapang dada atas pemberian Allah yang sedikit, maka ia penuh percaya pada Allah

Allah berfirman
Wahai manusia
Barangsiapa berduka kerna persoalan dunia, maka ia hanya kian jauh dari Allah, kian nestapa di dunia, dan semakin menderita di akhirat
Allah akan menjadikan hati orang tersebut dirundung duka selamanya, kebingungan yang tak berakhir
Kepapaan yang berlarut-larut dan angan-angan yang selalu mengusik ketenangan hidupnya

Wahai manusia
Hari demi hari usiamu kian berkurang sementara engkau tidak pernah menyedarinya
Setiap hari Aku mendatangkan rezeki kepadamu, sementara engkau tak pernah memujiKu
Dengan pemberian yang sedikit, engkau tidak pernah mahu lapang dada
Dengan pemberian yang banyak, kau tidak juga pernah merasa kenyang

Wahai manusia
Setiap hari Aku mendatangkan rezeki untukmu sementara setiap malam malaikat datang kepadaKu dengan membawa catatan perbuatan jelekmu
Engkau makan dengan lahap rezeki Ku
Namun kau tak segan-segan pula berbuat durjana kepadaku
Aku kabulkan jika engkau memohon kepadaKu
Kebaikan ku tak putus-putus mengalir untuk mu
Namun sebaliknya catatan kejelekanmu sampai kepadaKu tiada henti

Akulah pelindung terbaik untuk mu
Sementara engkau hamba terjelek bagiKu
Kau raup segala apa yang Ku berikan untuk mu
Kututupi kejelekan demi kejelekan yang kau perbuat secara terang-terangan
Aku sungguh-sungguh malu kepadamu
Sementara engkau sedikit pun tak pernah merasa malu kepadaKu
Engkau melupakan diriKu dan mengingat yang lain
Kepada manusia engkau merasa takut
Sedangkan kepadaKu kau merasa aman-aman saja
Pada manusia engkau takut dimarahi tetapi pada murkaKu, engkau tak peduli...


Kalau nak dengar, boleh klik kat sini ye..

http://www.youtube.com/watch?v=6namlbdINoI

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...