Klik di sini!

Jom Berhoye-hoye!

Sunday, January 22, 2012

Bukan Sebarang Projek

Salam salam salam...

Sedar tak sedar dah sem 6 Bakul belajar kat sini. Ini maknanya bermulalah Bakul punya Final Year Project (FYP) untuk first semester. Dan first week sem 6 ni pun dah kalut2 mencari supervisor & title project. Bakul ngan 3 orang lagi kawan konon nak cari supervisor sama2 la. Pape hal nanti tiap2 minggu boleh jumpa supervisor sama2. Tak la lone ranger nanti. Haha Bakul ikut je. 
 
Supervisor pulak tak nak kalah, bukannya nak cari yang biasa2 je. Cari supervisor yang duduk kat atas. Bila supervisor tu bagus nak mampus, maknanya beliau seorang yang sangat la busy2 man. Orang lain, supervisor diorang yang carikan tajuk. Kami ni plak, sendiri la yang kena cari title project tu. Tapi puas hati kot, cari benda yang kita nak buat, benda yang kita rasa boleh buat. Of course la Bakul cari yang senang2 je. Hehe
 
Degree punya level, semua project dari start sampai akhir semua buat sendiri. Supervisor cuma follow up je. Kalau rajin & brilliant, beliau akan tambah idea la untuk kami. Tu yang kena cari supervisor yang superb. Supaya dapat menjadi penunjuk arah untuk kami. Sama la jugak dengan Allah Tuhan kita. Dialah supervisor yang Maha Superb dunia akhirat. Penunjuk arah bagi kita semua menuju ke jalan yang benar. Tapi kita ni je sengal dan senget nak ikut jugak jalan bengkang-bengkok tu. 

Berbalik kepada cerita FYP, sebelum berjumpa dengan bakal supervisor buat kali kedua, kena la kami cari tajuk yang dimaksudkan. Cari la 2-3 tajuk. Manalah tau kena reject, nanti ada back up kan. Bila tiba waktu nak berjumpa tu, Bakul cakap la tajuk Bakul yang pertama. Kena ingat ye kengkawan. Tajuk yang first mestilah tajuk yang paling excited kita rasa nak buat. Tajuk yang kedua & ketiga, macam Bakul bagitahu tadi la, just back up, tapi tetap rasa nak buat jugak ok. Hehe
Ni list project Bakul:
1. Emotional Stress Indicator
2. Cough Monitor
3. Heartbeat Monitor

Alhamdulillah tajuk first Bakul tidak direject oleh sir yang baik hati. Hehe. So go on je la kan. Cuma sir cakap, kena dapatkan bacaan2 untuk detect stress tu supaya senang kerja Bakul nanti. Tapi apakan daya, dalam kegembiraan, ada sedikit sedih. Kawan Bakul yang sorang ni tajuk dia semua sir reject. Tapi sir tak lah sekejam itu, beliau kan baik hati. Beliau carikan jugak & suggest project kat kawan Bakul. Dan nasib baik ada tajuk yang kawan Bakul berkenan. So settle the problemo.
Minggu depan jumpa sir yang baik hati tu lagi. Kali ni kena cari lebih detail pasal project ni. Bakul harap sesangat yang Bakul dapat selesaikan projek ni sampai ke akhirnya, sampai viva. Jangan tak boleh run masa viva tu dah la. Dan yang paling penting, Bakul kena sentiasa sedar, Allah sentiasa, selalu, dan sangat rapat dengan Bakul. Gembiranya bila selalu ada pendamping kan? =)


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...