Klik di sini!

Jom Berhoye-hoye!

There was an error in this gadget

Thursday, December 2, 2010

SIAPA KATA TIDAK BOLEH MAKAN MAKANAN RINGAN?

Assalamualaikum.. Ok Bakul nak bagi tip sikit kat orang yang berdiet ni kononnya. Haha. Sebenarnya Bakul tak berapa setuju sangat diet makyet ni. Bagi Bakul, kalau nak kurus, puasa je la. Memang la tak berapa nak patut kan, puasa sebab nak diet. Ok camni, kamu puasa sunat, tapi kan dalam masa yang sama kamu diet jugak kan? hehe Tapi time berbuka tu janganlah balun semua makanan yang ada. Berpada-pada dan beringat-ingatlah tujuan kamu berpuasa tu tadi. Hehe..
1. Makan dalam jumlah yang sedikit
Jika hendak makan sandwich, pilih ukuran yang terkecil, jika memungkinkan pesan dalam jumlah separuh. Elakkan makan burger ukuran dewasa kerana ia mengandungi lebih dari 1000 kalori dan 70 gram lemak. Pilih saja burger ukuran kanak-kanak yang hanya mengandungi sekitar 250 kalori. Ingin makan kentang goreng? Pilih ukuran terkecil, kerana kamu boleh 'berjimat' sehingga 300 kalori.

2. Pilih hidangan yang lebih sihat
Adakah kamu boleh menahan diri daripada godaan memakan kentang goreng? Bagus. Sebagai gantinya pilih saja salad sayur-sayuran yang segar. Jika ada hirisan buah-buahan segar atau sup, pesan saja. Ini sudah cukup mengeyangkan. Untuk mengalas perut makan sedikit nasi atau sup jagung.

3. Makanlah yang hijau
Pilihlah salad dalam jumlah besar dengan ayam panggang, udang atau sayur-sayuran lain yang bebas lemak. Waspada terhadap salad berkalori tinggi yang dilengkapi dengan ayam berlemak. Hindari keju, daging berlemak juga kentang goreng yang secara cepat menaikkan hitungan kalori kamu.

4. Pilih makanan panggang
Ayam yang digoreng atau ikan goreng mentega mengandungi kalori dan lemak yang tinggi. Kalau ingin lebih selamat, pilih menu yang dipanggang tanpa melibatkan unsur minyak.

5. Tentukan sendiri
Jangan menerima secara 'mentah-mentah' apa yang disajikan di restoran. Tetapkan pendirian kamu untuk memilih menu yang lebih sihat. Misalnya, minta waiter mengurangkan mayonis atau mustard pada sandwich. Cuba hindari dressing khusus seperti sos tartar. krim masam dan hidangan tinggi kalori.

6. Lihat apa yang kamu minum
Sejumlah minuman mengandungi kalori dalam jumlah yang besar. Misalnya satu cawan ukuran besar mengandungi 400 kalori. Pesan sahaja air putih dan soda diet. Jangan teruja memesan aiskrim yang mengandungi lebih dari 1000 kalori.  

Kesimpulannya, boleh kalau nak makan apa-apa pun, tapi macam yang Bakul cakap tadi (cakap ke?), berpada-padalah. Makan untuk hidup, bukan hidup untuk makan! 

Ini bukan biskut sebenar. haha!
 

3 comments:

Anonymous said...

I be enduring infer from a scarcely any of the articles on your website in the present circumstances, and I really like your fashionableness of blogging. I added it to my favorites entanglement page muster and will be checking assist soon. Will check in view my put as well and fail me be familiar with what you think. Thanks.

Anonymous said...

Terima kasih banyak untuk menulis ini, itu unbelieveably informatif dan menceritakan ton

BaKuL said...

haha terima kasih. sorry sangat2. Bakul dah lama tak update blog sebab sedang cuti sem dan duduk kat kampung. ok nanti dari semasa ke semasa Bakul bagi lagi ye info2 yg banyak manfaatnye untuk kita semua. Yeay!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...