Klik di sini!

Jom Berhoye-hoye!

Saturday, October 13, 2012

MATI ITU PASTI

KEMATIAN bukanlah "bencana" yang harus dilupakan, melainkan pelajaran penting yang mengajarkan kepada manusia erti hidup yang sebenarnya. Dengan demikian, kematian seharusnya menjadi bahan pemikiran yang mendalam. Seorang muslim akan benar-benar merenungi kenyataan penting ini dengan kesungguhan dan kearifan.

Mengapa semua manusia hidup pada masa tertentu dan kemudian mati? Semua makhluk hidup tidak kekal. Ini menunjukkan bahawa manusia tidak memiliki kekuatan dan tidak mampu menandingi kekuasaan Allah. Allah lah satu-satunya Pemilik kehidupan, semua makhluk hidup dengan kehendak Allah dan akan mati dengan kehendakNya pula.

Setiap orang akan mati, namun tidak seorang pun tahu di mana dan bila kematian akan menghampiri. Tidak seorang pun dapat menjamin ia akan hidup pada saat berikutnya. Oleh kerana itu, seorang muslim harus bertindak seolah-olah mereka sebentar lagi akan didatangi kematian.

Berfikir tentang kematian akan membantu seseorang meningkatkan keikhlasan dan rasa takut kepada Allah, dan mereka akan selalu menyedari akan apa yang sedang menunggunya, (Harun Yahya, Nilai-Nilai Moral Al-Quran, 2004)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...